Vestkysten På Den Smukke Syd Ø

Efter vores 4-dags tur på Abel Tasman Coastal Track brugte vi cirka 14 dage på at opleve den fantastisk smukke vestkyst på sydøen.

Kortet her viser hvor på sydøen vi så de forskellige ting og længere nede kan i læse og se billeder fra de forskellige steder.

1. Pancake Rocks:

Vores første stop på vej syd på, var ved Pancake Rocks. Som navnet jo lidt antyder, er det klipper der igennem tiden er blevet formet, som pandekager der er stablet.

2. Franz Josef Glacier

Sammen med Fox Glacier er det en af de nemmest tilgængelige gletsjer i verden, da de slutter i regnskov kun 300 meter over havet. En stigning i temperaturen de senere år har dog også gjort at begge gletsjere har trukket sig meget tilbage og kun kan ses på afstand (med mindre man køber en tur i helikopter op på dem).

Franz Josef Glacier tog cirka 45 minutter at gå til fra parkeringspladsen. Desværre var der ikke specielt godt vejr, hvilket gjorde det svært at se gletsjeren tydeligt.

På vej igennem dalen til Franz Josef Glacier

Regnvejret skabte mange flotte vandfald på vejen

Franz Josef Glacier

3. Lake Matheson

Dagen efter tog vi til den lille sø mellem de to gletsjere. Søen er kendt som en “mirror lake” når det ikke regner eller blæser for meget.

Turen rundt om søen er cirka 5 kilometer og den første halvdel var der ingen regn og vindstille, så der kunne vi se området spejle sig i søen.

Men det er jo New Zealand og selvfølgelig begyndte det at pisse ned, hvilket ødelagde spejlingen i søen.

Samme aften klarede det op i vejret, regnen stoppede og skyerne forsvandt, så vi skyndte os at hoppe i bilen for at se bjergene spejle sig i søen.

På vej igennem regnskoven til Lake Matheson

Lake Matheson mens det endnu ikke regnede

Nyder udsigten

Og så startede regnen… Hvilket ødelagde en del af oplevelsen 😉

Om aftenen nåede vi at se de bjergene spejle sig i søen – fantastisk flot!

4. Fox Glacier

Fox Glacier er den mindste af de to gletsjere, men til gengæld var vejeret super godt den dag hvor vi så den. Faktisk så godt at det var svært at se gletsjeren pga solen.

På vej til Fox Glacier

Gletsjeren var svær at se i sollyset

5. Queenstown

Vi brugte et par dage i Queenstown, hvor vi blandt andet prøvede noget kaldet “Luge” som egentligt er små go-karts uden motor, hvor man kører ned ad bakke. En sjov og anderledes oplevelse.
Ved siden af Luge banen var en resturant med en fabelagtig udsigt over søen og bjergene. Så vi besluttede at spise her dagen efter.

Her kører vi i Luge nedad bjerget

Resturanten med den fabelagtige udsigt

Gondolaen op til resturanten

Udsigten fra resturanten

Vi måtte selvfølgelig betale os fra at få et bord ved vinduet

6. Lake Rere Walk

Mens vi var i Queenstown brugte vi en dag på at gå en 14-kilometer tur ved en lille sø kaldet Lake Rere. Det var 14 kilometer hvor det regnede hele tiden, så trods regntøj var vi alle godt kolde og våde da vi var færdige.

De første kilometer gik vi langs fårefolde i massevis

Lake Rere i regnvejret

Tæt på var vandet i Lake Rere enormt klart og flot!

Regnen skabte et par naturlige udfordringer

På turen kom vi forbi flere flotte floder!

7. Kepler Track

Den oprindelig plan var at vi ville have brugt 3 dage på at gå Milford tracket, men det gik op for os, at man ikke kunne sove i telt på turen og en seng i en hytte kostede 70 NZ $ pr. nat (315 kroner!). Udover at hytterne var udsolgt resten af 2017 og 2018 var det alt for mange penge i forhold til hvad vi ville give!

Så i stedet brugte vi én dag på et andet meget populært track i nærheden – Kepler Tracket. Det var dejligt vejr, så vi gik bare til en flot sø, cirka 5 kilometer inde på tracket og brugte dagen på at nyde solen der.

Turen hen til søen bragte os igennem mere regnskov…

Med udsigt over floder og bjerge

Hængebroer er der mange af på de fleste ture

Og her brugte vi så det meste af dagen!

8. Cruise i Doubtful Sound

Vi brugte også en dag på at tage på cruise i en af de mange fjorde kaldet Doubtful sound. Efter sigende skulle det være en af de smukkeste fjorde i nationalparken Fiordland. Den er ikke helt så populær som den meget populære Milford Sound, hvilket i høj grad skyldes at Doubtful Sound er besværlig at komme til.

Først blev vi hentet i en bus, som kørte os til den første færge der sejlede os over den smukke Manapouri-sø. Herefter tog vi en ny bus til færgen der sejlede i Doubtful sound.

Det var alt i alt en smuk tur, men også en meget dyr tur, da der var så meget transport inkluderet.

Manapouri søen

Doubtful Sound set oppefra

Vi så både sæler…

…Og hele fem af verdens næstmest sjældne pingvin – Tawaki Pingvinen

Tawaki-pingvinen

9. Milford Highway

Vejen mellem byen Te Anau og Milford Sound er cirka 120 kilometer og byder på en ekstrem smuk natur. Vi brugte derfor det meste af en dag på at køre turen og se de forskellige seværdigheder.

Mens vi ventede på at måtte passere en tunnel til Milford Sound, fik vi besøg af den enorme Kea Papegøje – en af de mest sjældne fugle på New Zealand

Kea Papegøjen er den eneste papegøje der lever i bjergene og det estimeres at der kun er 5000 tilbage af dem.

10. Kajak I Milford Sound

Vi besluttede at se Milford Sound i kajak, hvilket vi bestemt ikke fortrød! Området får cirka 8500 millimeter regn om året – det er 8,5 meter! Hvilket betyder at det regner RIGTIG ofte i Milford Sound! En uge uden regn i området betragtes af de lokale som en regulær tørke… Men heldigvis regnede det ikke den dag vi skulle i kajak og vi havde en helt fantastisk smuk tur, hvor vi blandt andet havde delfiner svømmendne lige under bådende.

Resten af turen

Selvom man ikke oplever nogle specifikke ting, er køreturene langs vestkysten ofte rigtig flot.

Frokosten bliver ofte lavet på en bænk langs vejen

Udsigten fra vejene…

2 thoughts on “Vestkysten På Den Smukke Syd Ø

1. Kære alle tre,
    Nu er New Zealand snart slut, og I må sende Anna
    hjem til Danmark igen. Glæder os til en sidste rapport med billeder fra landet,inden i rejser videre til Thailand og skal sikkert opleve et utroligt gæstfrit land. Fortsat god tur!
    Kærlig hilsen
    mormor og morfar

1. Kære Mormor og Morfar.
      Ja vi har nu haft den sidste aften i New Zealand og i morgen formiddag køre vi først Anna til lufthavnen inden vi aflevere bilen og selv tager afsted. Den sidste opdatering kommer indenfor de næste par dage (hvis internettet i Thailand er til det). Vi glæder os RIGTIG meget til Thailand!