Fest & Tømmermænd I Fantastiske Santiago

Vi er jo lige et par uger bagud med opslag, så inden vores oplevelser fra Påskeøen kommer, kommer der lige lidt om vores fantastiske tid i Chiles hovedstad – Santiago.

Vi fandt et fantastisk lille hostel, som mest mindede om en stor villa, centralt placeret i Santiago. Ejeren af stedet var taget fire dage væk, så stedet var drevet af unge frivillige fra USA og England, hvilket gjorde vi alle næsten følte os som en lille familie.

Vi må også sige at vores tid i Santiago var meget præget af deres uafhængighedsdag om mandagen, hvilket gjorde fredag, lørdag og søndag til helligdage, hvor hele byen festede.

Fredag – Valparaiso Og Introduktion Til Terremoto og Completo

Fredagen brugte vi i den populære kystby Valparaiso cirka 100 kilometer vest fra Santiago. Byen er kendt for sine mange farver, Street art og meget stejle gader. Vi havde forestillet os en lille hyggelig havneby, med flotte huse i alverdens farver (for sådan ser det ud på billederne). Men byen var MEGET større og MEGET mere kaotisk end forventet. Husene var da farvet, men mange af dem var også meget faldefærdige og nedslidte.

Det mest forfærdelige ved byen var de mange trapper… Vejene var mange steder så stejle at fortovet var en lang trappe. Vi havde kun 6 timer i byen, og det var helt sikkert ikke nok til at komme til at holde af den. Men billederne derfra er super flotte – så dem kan i nyde 🙂

Evakueringrute i tilfælde af Tsunami – betrygende!

Vi indtog den medbragte frokost på et par bænke med en fin udsigt.

Udsigten over byen er flot! Og husene er da fyldt af alverdens farver.

Mange af vejene i Valparaiso så sådan ud…

Byen bød også på forskellige street art.

De farverige huse igen…

… og igen!

Om aftenen var vi tilbage i Santiago og tog i byen med syv andre fra vores hostel, for at fejre Chiles uafhængighedsdag. Selve natklubben vi kom til var en noget anderledes oplevelse, end vi er vant til fra København. Den bestod kun af en bar, en lille gadarobe, en scene og et kæmpe dansegulv. Der var altså ingen borde eller sofaer som man kunne sidde og se tingene an i. Så det var alle mand på dansegulvet. Før vi indtog dansegulvet i (flot stil), blev vi dog introduceret til drinken Terremoto som kan oversættes til jordskælv, fordi den får dine ben til at ryste. Drinken laves i et stort glas og består af en kugle vaniljeis, 4 cl vodka eller rom og herefter fyldes resten af glasset med hvidvin og til sidst lidt rød farve for at gøre den festlig. Og festlig blev man da af den, men den fortjente sit navn. Den næste drink kaldte de efterskælvet og den tredje hed tsunamien, fordi den væltede dig omkring. Den fjerde drink har ikke et navn, fordi man ikke når til den 😉

Scenen på natklubben var hævet højt over publikum, og hele aftenen spillede lokale bands forskellige spanske og chilenske sange til alles store fornøjelse.

Ved 3-tiden forlod vi natklubben og ligesom i København er natmad super populært efter en tur i byen. Vi fandt derfor en pølsevogn, ja en vaskeægte pølsevogn som serverede såkaldte completos. Som navnet næsten antyder er det en hotdog med alt og guacamole på toppen. Klokken halv 4 om natten var de perfekte og de kostede kun en 10’er – så dem blev vi glade for.

På natklub i Santiago

Lørdag – Flere Terremotos og Completos

Det var først på eftermiddagen før vi kom ud af sengen. Med tømmermænd brugte vi ellers dagen på at se flere centrale steder i Santiago og nyde det gode vejr i en af de mange pakker.

Om aftenen var vi alle afsted igen, denne gang med et par mere fra Australien. Vi blev enige om at besøge en af de største Fondaer i Santiago. En Fonda minder om en blanding af Distortion i København og Roskilde Festival. De bliver afholdt i pakkerne i Santiago og der er telte med musik, massere af madboder og barer og et hav af mennesker.

Der gik ikke lang tid, før vi jo måtte være kulturelle igen og drikke den lokale Terremoto. Ellers stod aftenen på koncert ved hovedscenen, hvor vi endnu engang hørte en masse spansk musik. Silke og de andre lyshårede piger blev hurtigt populære til koncerten og flere drenge stod næsten i kø for at lære dem deres national dans – et ømt syn.

På vej hjem var vi selvfølgelig forbi pølsevognen for at få en completo eller to.

Inden det gik løs til koncerten, fik vi lige allesammen en bid mad.

Til koncert ved O’Higgins Fonda

Silke er i flot stil igang med deres nationaldans

Søndag – Tømmermænd og San Cristobal

Vi ville lyve, hvis vi sagde, vi ikke var lidt trætte da vi vågnede søndag. Men vi havde dagen forinden aftalt med vores nye ven Löic fra Schweiz, at besøge et bjerg i den nordlige del af Santiago kaldet San Cristobal. Derfra var der en fantastisk udsigt udover Santiago.

På vej tilbage til vores hostel, havde vi hørt rygter om at de i byen har den 25. bedste is i verden – så det måtte vi jo prøve. Om isen var den 25. bedste i verden det ved vi nu ikke helt, men den var super god og tiltrængt dagen derpå.

Santiago er en fantastik flot by!

På vej til toppen af San Cristobal

Udsigten fra toppen af San Cristobal

2 thoughts on “Fest & Tømmermænd I Fantastiske Santiago

1. Kære Silke
    Som den betænksomme svigermor jeg er, har jeg sørget for en kontrakt med TV2 ‘s Vild med dans. Når i kommer hjem, skal du kontakte underholdningschefen mhp tilrettelæggelse af et særprogram: Vild med dans special – Latinamerikansk freestyle.
    NB: Du skal selv sørge for en dansepartner 😉
    Knus fra Lone

1. Hej,
      Det var vel nok betænksomt af dig! Så må vi jo se om jeg kan finde en dansepartner der matcher mit niveau 😉