Jeep Tur Til Salar de Uyuni

Vores sidste dage i Bolivia brugte vi i den sydvestlige del. Vi rejste fra La Paz til byen Uyuni, hvorfra vi sammen med et fransk par, vi havde mødt i Peru, tog på en 4-dags tur til verdens største salt ørken – Salar de Uyuni.

Uyuni Saltørken ligger i 3600 meters højde og er en del større en Sjælland. Turen rummede langt mere end bare saltørkenen, og byd på mange andre imponerende landskaber.

Dag 1 – Ankomsten til Salar de Uyuni

Vi havde taget en natbus fra La Paz til Uyuni og ankom klokken 6 om morgnen. Vi havde sovet det meste af turen, så vi steg ud af bussen lidt groggy til minus grader og 20 lokale, der alle sammen råbte af en, for at vi skulle købe netop deres tur.

Efter et par timer havde vi fundet selskabet, vi syntes virkede mest troværdige og klokken 10 var vi klar til at køre.

Efter vi havde kørt et par timer kom vi til Saltørkenen, som var et anderledes og meget imponerende syn. Alt var hvidt og fladt så langt vi kunne se. På vej mod overnatningsstedet (I midten af ørkenen) holdte vi forskellige stops, hvor vores guide fortalte om stedet og vi kunne tage nogle sjove billeder – perspektivet snyder helt vildt når alt er hvidt.

Om aftenen gik vi en tur fra vores noget nedslidte hostel, hvor vi blandt andet fandt en lille sø med flamingoer og så en fantastisk solnedgang.

Saltørkenen inviterer til mange sjove billeder

Flaskerne er blevet meget store …

… Og Silke er blevet meget lille 😉

Vi balancere på Silkes snørebånd.

Ved vores hostel var der en lille flok af flamingoer

En smuk solnedgang over Salar de Uyuni

Dag 2 – Vulkaner og Kaktusser

Efter morgenmaden den anden dag, besteg vi en nærliggende vulkan. Det tog et par timer og vi kom op i 4700 meters højde. Selvom vi har været i over 3000 meters højde de sidste 3 uger, er det stadig møg hårdt at gå opad i disse højder. Men op kom vi og både vulkanen og udsigten over saltørkenen var ekstrem smuk.

Om eftermiddagen kørte vi videre til en ø midt i saltørkenen som havde de største og flotteste kaktusser vi har set. De var over 100 år gamle og mere end 8 meter høje. Den ældste var cirka 170 år og var over 10 meter.

Resten af eftermiddagen gik med at køre bil. Vi skulle ud af saltørkenen og videre sydpå, for at se nye fantastiske landskaber.

Tunupa Vulkanen i 4700 meters højde.

Incahuasi øen med imponerende mange og store kaktusser

Kaktusserne var både store og meget smukke!

Den ældste kaktus i området – 170 år.

Dag 3 – De mange søer med flamingoer

Vi var nu kommet ud af saltørkenen og dagen i dag gik med at køre igennem mere ørkenlignende landskab, forbi store bjerge og vulkaner til søer i forskellige farver med mange flamingoer.

Dagen stod på mange timer i bilen, da vi skulle nå at se mange forskellige områder og da vi bevægede os i over 4000 meters højde hele dagen, var det også en kold fornøjelse.

Om aftenen kom vi til et noget faldefærdigt hostel i 4400 meters højde. Det betød at natten blev riiigtig kold og vi var glade for at vi havde soveposer vi kunne sove i under dynen og de to tæpper der i forvejen lå der.

Der er vist ikke så meget mere at sige om den dag, andet end den var en af de flotteste dage vi hidtil har haft, så kan i jo selv vurdere det på billederne 😉

Flamingoer er bare inbydende at tage billeder af, så vi fik vel 300 af dem 😉

Der fandtes tre typer flamingoer i søerne, James-, Andes- og Chilenske flamingoer.

Vi kunne blive ved med at ligge flamingo billeder op 🙂

Udsigten fås vel ikke bedre?

Den røde sø var et spetakulært syn!

Og her levede hundredevis af flamingoer.

Dag 4 – Ankomst til Chile

Vi havde aftalt med vores chauffør at han satte os af ved grænsen mellem Bolivia og Chile på den sidste dag, hvor en anden bus ville samle os op og køre os til San Pedro de Atacama i Chile. Derfor var der afgang klokken 4:30, hvor vi selvfølgelig stod klar alle fire. Klokken 5 kom vores chauffør og vores franske venner havde et temprament som man nu har i Frankrig, så de fik et mindre flip på ham. Men han mente slevfølgelig han kun var 5 minutter forsinket – typisk sydamerikanere. Men ja, der røg hans drikkepenge…

Inden vi ankom til grænsen så vi geysere, badede i varme kilder og så den tyrkise sø.

Men klokken 9:30 var vi ved grænsen og vores bus videre til Chile var der som aftalt. Så cirka klokken 11 var vi kommet igennem grænsekontrollen og ankommet til San Pedro de Atacama.