Regnskovstur I Tambopata National Park

Efter cirka 3 uger i bjergene og ved kysten, kom vi til regnskoven, noget som jeg personligt har set meget frem til, men som Silke ikke ligefrem har jublet efter.

Vi mødte Gitte og Jørgen på vores dejlige hotel helt ned til floden Rio Madre de Dios, en af de mange floder der hænger sammen med Amazonfloden.
De havde haft en lidt anstrengt tur til Peru og med en masse forsinkelser og en baggage der ikke var kommet frem. De var derfor en smule trætte da de ankom – men de var selvfølgelig glade for at se os 😉 Og vi var da også glade for at se dem!

Efter et par dejlige afslappende dage på hotellet, hvor vi havde besøg af flere dovendyr og massere flotte fugle tog vi på en 3-dags tur ind i Tambopata Nationalpark, for at opleve regnskoven helt tæt på.

Dag 1 – Afgang til regnskoven og insekt jagt

Vi tog fra vores hotel midt på dagen og sejlede cirka 4 timer ned af floden Rio Tambopata til vores lodge, som vi skulle bo på de næste 3 dage. Det var en meget smuk tur og vi så mange forskellige dyr, alt fra Røde Brøleaber til Kapivarer langs flodkanten. Undervejs så vi også lokale som brugte floden til at bade i, fiske i og enkelte der udvandt guld fra bunden af floden (hvilket er ulovligt og med til at give floden en meget mudret farve).

Men med trætte numser, af at have siddet ned i en knap så komfortabel båd, kom vi godt frem til en lodge der var over al forventning. Vi havde fået to flotte bungalows, som på tre af væggene kun var forsynet med myggenet, hvilket betød vi kunne se og høre alt der foregik i junglen.

Efter et par timer, hvor vi slappede af og så området, skulle vi på den berygtede og lidt frygtede nattegåtur, ind i regnskoven for at se de ekstremt mange insekter og andet kryb der bor i regnskoven og som lever op om natten.
Turen var super spændende og vi så et hav af forskellige edderkopper bl.a. fugleedderkoppen og en masse andre insekter (som vi lykkeligt har glemt navnene på).
Turen ind i junglen gik over alt forventning og selv Silke endte med at syntes, at det var sjovt og spændende – hun håbede endda vi så en slange 😮

Vores frokost var kogt i bladet fra en bananpalme, overraskende godt!

På vej til vores lodge i regnskoven

En Kapivar langs flodbredden.

Røde Brøleaber

Regnskoven bød på en fantastisk og anderledes natur end vi hidtil har set.

Vores dejlige bungalow i Tambopata National Park

Det meste af væggene var kun myggenet, så vi kom helt tæt på regnskoven og dyrene.

Udsigt fra udsigtstårnet i vores lejr.

Et af de underligt insekter vi så på nat vandringen

Hvis fugleedderkoppen skulle være ulækker, så er denne fætter nok 10 gange værre, den er lidt større end en kaffetallerken.

Her kommer den berygtede fugleedderkop op af sit bo i jorden – en behåret satan.

Dag 2 – Den travle dag

På den anden dag i regnskoven havde vi travlt, der var mange ting vi skulle nå.
Først var det op klokken fire, for at se en af de største begivenheder på turen, nemlig de store araer (papegøjer), der samles for at spise mineraler fra en lerklippe.
Efter cirka 2 timer i båden, kom vi frem til stedet hvor vi havde udsigt til klippen. De første 2-3 timer skete der ikke det store, de flotte araer og andre papegøjer fløj rundt omkring os, men satte sig ikke til at spise.
Men så skete det lige pludseligt, den første modige ara følte sig tryg og satte sig på klippen, og herefter gik det stærkt, 50-100 af de store og flotte fugle samlede sig på klippen for at spise, et imponerende syn!

Resten af dagen gik med forskellige sjove ting, først tog vi en dukkert i floden, hvilket var skønt fordi temperaturen og luftfugtigheden i regnskoven er tårnhøj, men også lidt nervepirrende eftersom vi jo godt ved hvad der lever i den flod…
Herefter var vi ude og sejle i kajak og Silke og jeg prøvede deres klatre bane oppe i trækronerne og deres 300 meter lange svævebane.
Efter svævebanen tog på vi en gåtur i regnskoven igen, denne gang i lyset for at se og lære om planterne i regnskoven. Vi havde kun gået små 10 minutter før det begyndte at regne og vi forstod hvorfor det hedder en regnskov… Resten af turen styrtede det ned. Det regnede så meget at vi droppede brusebadet og tog det i regnen.

Om aftenen skulle vi ud og spotte krokodiller, det var en meget sjov tur indtil guiden fandt på og hoppe i land for at fange en af dem og tage den med op i båden…

De meget smukke araer

På turen var der også mange andre papegøjer

Araerne var meget forsigte, så ved den mindste bevægelse lettede de alle sammen.

Endelig faldt de til ro og begyndte at spise mineraler fra klippen

Og pludselig lettede de alle sammen igen…

Mellem træerne ses den klippe araerne spiser fra

Kajaktur på Tambopata floden blandt krokodiller og slanger 😉

Det var en fantastisk flot tur ned af floden

En meget sjælden abe på klatrebanen i regnskoven 😉

Sommerfuglene var der også i alle farver og størrelser

Krokodillen de bragte med på båden – det var sgu lidt underligt

Dag 3 – Tilbage det gik

På tredje og sidste dag tog vi hjem. Vi var nødt til at tage tidligt afsted, da nogle af dem fra vores tur skulle nå et fly.
Men inden vi hoppede på båden kunne vi lige nå at nyde denne smukke solopgang

4 thoughts on “Regnskovstur I Tambopata National Park

1. Hvor får i altså oplevet mange fantastiske ting! Ikke fordi man er vildt jaloux eller noget…
    håber i ikke er blevet bidt af for mange esotiske dyr;)

1. Ja det er helt fantastisk, hver gang vi tager på en ny tur bliver vi overrasket!
      De eneste dyr vi har været MEGET generet af er sandfluer, de bider som en i helvede… Og det klør!

2. Hej Rasmus og Silke.

Det er da nogle fantastiske oplevelser i får, det lyder så spændende, men sådan en fugleedderkop virker lidt ulækker, flotte papegøjer og de larmer vist også. Dejligt med de skønne billeder, det er godt at følge med.
    Knus Mads og Irene

1. Hej Far og Irene.
      Ja, men den anden store edderkop var næsten mere ulækker. Ja araerne er helt fantastiske, men de larmer også rigtig meget!
      Håber i begge har det godt og kan holde sommeren ud i Danmark.