Trekking På Egen Hånd I Colca Canyon

Colca Canyon var endnu et af de områder vi gerne ville se i Andesbjergene. Colca Canyon er en af verdens dybeste kløfter og byder på storslået natur.

Efter Santa Cruz trekket, hvor vi var på en guidet tur, blev vi enige om, at vi sagtens kunne gå Colca Canyon alene.

Dagen før vi startede turen tog vi med en lokalbus fra Arequipa til Cabanaconde, en lille bitte bjergby. Det var 6 timer i en meget varm bus, med en masse lokale og alt deres habengut, lige fra frø og korn til levende dyr.

Vi kom til Cabanaconde ved 19-tiden og havde ikke bestilt et hotel. Heldigvis fandt vi et dejligt hotel, som for vores skyld åbnede restauranten og kaldte kokken og tjeneren på arbejde.

Dag 1 – Cabanaconde til Llahuar

Første dag skulle vi gå cirka 11 kilometer, som skulle tage os ned i Colca Canyon. Vi fandt hurtigt ud af at ulempen ved at gå i en kløft er, at man overnatter i bunden og går oppe langs kanten. Det betød at selvom vi ikke skulle gå mange kilometer, skulle vi gå frygteligt mange meter op og ned.

Vi startede i Cabanaconde, i cirka 3300 meters højde klokken 9. Den første dag var meget lige til og selvom vi denne gang selv skulle slæbe alle vores ting, var vi fremme lidt over 12 ved Llahuar Lodge, i 2100 meters højde, et fantastisk lille hostel midt i Colca Canyon.

Det gjorde det endnu bedre at stedet havde swimmingpool, spa og mulighed for at bade i floden. Hele eftermiddagen lå vi og slikkede sol, badede og nød spaen. Det føltes bare bedre når man er gået dertil.

På vej ud i den flotte natur

På afstand så vi andeskondoren, en grib med et vingefang på 3 meter

Et blik ned i Colca Canyon

Udsigten fejlede ikke noget

Landskabet bestod primært af klipper og kaktusser

Flere gange skulle vi over nogle lidt interessante broer

Lidt til højre for den lille by i forgrunden kan man se vores første hotel i Llhauar.

Floden i bunden af Colca Canyon

Denne lille træhytte sov vi i første nat, der var ikke andet end en seng.

Udsigten fra vores lille træskur

Og i floden kom vi – en kold fornøjelse

Spaen lå lige ud til floden og var konstant 39 grader

Her var det svært at finde noget at brokke sig over

Silke blev hurtigt venner med den lokale dreng og fik tæv i klodsmajor 😉

Dag 2 – Llahuar til Oasis de Sangalle

Den anden dag var der afgang klokken 7, da vi fra første dag havde erfarret at så snart solen får fat, bliver det utroligt varmt. Så afsted det gik, de første 2 timer gik vi kun opad, tilbage til de cirka 3300 meters højde. Vi var meget glade for at få overstået den del, mens der stadig var skygge på bjerget.

Vores første plan var at gå til San Juan de Chucho, cirka 14 kilometer fra vores hostel. Vi havde dog snakket med mange andre, som alle snakkede om at de ville gå til en oase kaldet Sangalle. Efter cirka 4 timer så vi Oasis de Sangalle, som oppefra virkelig lignede paradis. Med grønne områder og flere swimmingpools, var det svært at modstå at gå derned i stedet for til San Juan de Chucho. Så vi ændrede planen og gik mod Oasis de Sangalle.

Det betød 1,5 time ned i kløften igen, tilbage til de cirka 2300 meters højde. Vandre turen oppe langs kanten på Colca Canyon var helt fantastik og i flere kilometer gik vi på en god grusvej, uden de store udfordringer, så vi kunne rigtig nyde udsigten og den meget imponerende natur.

I Sangalle ligger der flere hoteller, men vi tog bare det første og bedste, da de havde en dejlig pool med liggestole. Vi var fremme cirka klokken 12, så vi havde heldigvis massere af tid på langs ved poolen – en skøn følelse.

Værelset vi fik, var tilgengæld helt klart det værste vi har sovet i, siden vi for 2,5 år siden var i Tanzania og sov i en hytte bygget af ler og lort… Den nederste halvdel af murene var bygget af mursten og beton, men den øverste del var bare sat sammen af bambusrør, hvilket jo betød at huset var utæt som en si.
Inden vi gik i seng måtte vi slå de første 10 edderkopper og andre kryb ihjel, og mens vi lå og læste røg de næste 5-6 stykker.
Det var en nat uden frygtelig meget søvn for os begge, specielt fordi edderkopper ikke er favoritdyret hos en af os 😉 I løbet af natten skulle vi da også have æren af en lille skorpion der kom på besøg, ikke lige drømmescenariet.

Her er det helt okay at vandre

Udsigten blev ved med at overraske…

… igen…

… og igen.

På modsatte side kunne vi skimte den stejle sti vi dagen efter skulle gå på.

Oasis de Sangalle lignede paradis mellem bjergene

Springvand piblede frem på vej ned til Sangalle

Vores dejlige swimmingpool

I disse hytter boede vi, de så bedre ud udefra end indefra

Vores dejlige hytte i Oasis de Sangalle – utæt som en si…

Dag 3 – Oasis de Sangalle til Cabanaconde

Dagen startede mindre heldigt. Vi havde bestilt morgenmad til klokken 6, men da vi stod ved restauranten til hotellet klokken 6, var der lukkede og alt var mørkt. Den morgenmad havde de selvfølgelig glemt alt om. Så vi måtte spise den banan og de kiks vi havde tilbage fra dagen forinden og ellers gå i gang med at vandre opad igen og tilbage til Cabanaconde.

Turen tilbage var kun 6 kilometer, men på de første 4 kilometer skulle vi knap 1200 meter opad igen. Så kan I jo prøve at forestille jer den stigning.

Men opad gik det og det varede ikke mange øjeblikke før vi hev efter vejret og svedet løb af os. Men cirka 2 timer senere kom vi til toppen, hvor vi blev stoppet af en mand der skulle tjekke om vi havde købt en billet til Colca Canyon, hvilket vi selvfølgelig ikke havde. Så det kostede 300 kroner, som vi ellers havde håbet på at spare.

Men vi kom godt tilbage til Cabanaconde, med ømme ben og meget sultne.

Og opad gik det på 3. dag

På vej hjem i bussen havde en af de lokale blandet andet medbragt et lam…

3 thoughts on “Trekking På Egen Hånd I Colca Canyon

1. Ja men, ja men, kan I blive ved med at overraske med oplevelser og billeder. Det er godt, at I er fysisk og mentalt rustede. Håber også, at I kan slappe af ind imellem de anstrengende ture!
    Vi nyder hver gang, der er godt nyt fra Jer.
    Fortsat god tur,
    mormor og morfar

2. Kære Silke og Rasmus.
    Hvor er det et fantastisk landskab I bevæger jer rundt I, flot, flot natur. Glæder os til at se og læse nyt. Håber Gitte og Jørgen også er kommet godt frem. God tur til jer alle.
    Knus Allan og Esther

1. Kære Allan og Esther.
      Ja naturen her er fantastisk og byder på alt fra ørken til bjerge til regnskov.
      Gitte og Jørgen er kommet godt frem og vi har haft to gode uger! 🙂